Zespół Szkół nr 17 we Wrocławiu

Szkoła Podstawowa nr 101

Liceum Ogólnokształcące XXXI

Zespół Szkół nr 17 we Wrocławiu

Szkoła Podstawowa 101

Liceum Ogólnokształcące XXXI

Sprawozdanie listopad 2023- „Laboratoria przyszłości”

W miesiącu listopadzie, w ramach Laboratoriów Przyszłości, uczniowie edukacji wczesnoszkolnej mieli okazję uczestniczyć w różnorodnych zajęciach z robotami Photon. Działały one nie tylko jako narzędzia edukacyjne, ale także jako kreatywne i interaktywne środki wspierające rozwój umiejętności logicznego myślenia, programowania oraz zdolności artystycznych.

Programowanie z Wykorzystaniem Parametrów: Na początku miesiąca skupiliśmy się na wprowadzeniu uczniów do podstaw programowania. Wykorzystaliśmy roboty Photon do nauki programowania z wykorzystaniem parametrów. Uczniowie zdobywali umiejętności programowania, definiując konkretne parametry ruchu robota i obserwując jego reakcje na zmiany.

Mierzenie Odległości: Kolejnym tematem zajęć było mierzenie odległości za pomocą robotów Photon. Uczniowie uczyli się precyzyjnego sterowania robotem, określając odległości, jakie ma pokonać. To zadanie nie tylko rozwijało umiejętności matematyczne, ale także naukę dokładności i pomiarów.

Rysowanie z Photonem: Zrealizowaliśmy zajęcia, podczas których uczniowie mieli okazję rozwijać swoje zdolności artystyczne, korzystając z robotów Photon. Dzieci programowały ruch robota tak, aby tworzył różne kształty i wzory na kartkach papieru. To stanowiło doskonałą integrację sztuki z technologią.

Uczniowie korzystali również z interaktywnych plansz na platformie genial.ly, gdzie kodując odpowiednio trasę robota „rozkodowywali emocje”. Ponadto ćwiczyli kierunki lewo i prawo. W mini pokojach zagadek rozwiązywali zagadki, rozwijając umiejętności logicznego myślenia.

Zadaniem , które mocno zainteresowało uczniów, było tworzenie programu w Photon Blocks o nazwie „Moc Jedi”. Uczniowie nie tylko programowali ruchy robota, ale również dodawali dźwięki imitujące wysiłek robota w walce z człowiekiem, co rozbudzało ich kreatywność i wyobraźnię.

Zajęcia z robotami Photon w listopadzie były pełne interakcji, nauki i kreatywności. Uczniowie nie tylko zdobywali umiejętności techniczne, ale również rozwijali się w obszarze matematyki, sztuki i logicznego myślenia. Kontynuujemy naszą przygodę z robotyką, dostarczając ciekawe i edukacyjne doświadczenia dla najmłodszych uczniów.

 

Także uczniowie klas czwartych w ramach zajęć „Przygody z robotam” mieli okazję często korzystać z Photonów z Laboratoriów przyszłości. Najciekawsze okazały się zajęcia na których uczniowie poznawali  w jaki sposób można tworzyć ciekawe, kolorowe rozety z figur geometrycznych wykorzystując różne narzędzia. Programowali rozety w programie Photon Blocks i następnie dołączali adapter i pisak, by robot rysował. Używali programu Scratch do rysowania rozet przez duszki oraz programowali w Logomocji, by żółwik kreślił rozety.
Na pewno trzeba też wrócić do zajęć na których uczniowie mogą równocześnie programować kilka robotów. Mamy taką możliwość dzięki dokupionemu elementowi Photon Magic Dongle. Umożliwia on Integrację robota z komputerem, łączenie do 8 robotów i dodatkowo wykorzystanie tablicy interaktywnej podczas zajęć. Skorzystaliśmy z okazji i czwartoklasiści programowali dwa roboty w taki sposób, by jeździły i mrugały odwracając się do siebie. Wyglądało to tak, jakby roboty komunikowały się z sobą. Zajęcia były bardzo ciekawe a dzieciaki zachwycone.

 

W tym miesiącu z robotów Photon korzystali także uczniowie klasy piątej i szóstej. Doskonalili swoje umiejętności programistyczne próbując zaprogramować dwa roboty równocześnie.

Klasa szósta na technice przygotowała specjalną kolorową osłonę na drukarkę 3D, by nasza drukareczna nie kurzyła się.

Uczniowie klas 7 realizując na plastyce tematy związane z fotografią wykonali zdjęcia o tematyce jesiennej, aby następnie utworzyć z nich fotokolaże.  

Wszystkie klasy siódme i ósme na lekcjach chemii miły okazję zapoznać się z doświadczeniami chemicznymi korzystając z chromebooka. Klasy siódme i ósme doskonaliły swoje umiejętności fotograficzne rejestrując zajęcia z zaproszonymi doradcami zawodowymi. Może wyszkolimy przyszłych świetnych fotografów?

Cała szkoła chętnie podglądała co nowego produkuje nasza drukarka 3D. Nauczyciel informatyki wciąż odpowiadał na pytania ciekawskich uczniów, podawał wydruki do potrzymania i sprawdzenia faktury raftu i właściwego wydruku, zachęcał do włączenia drukarki i znalezienia właściwego projektu. Dzięki tym działaniom zasady korzystania z drukarki stają się coraz bardziej przejrzyste. W tym miesiącu drukowaliśmy breloczki buziaczki, książeczki, photony, które służą jako nagrody w konkursach. Udało się też rozpocząć wydruki świąteczne (choinki, gwiazdki, zawieszki świąteczne)

Skip to content